jueves, 7 de noviembre de 2013

Currículum

Aquesta setmana a Bases Didàctiques i Disseny Curricular hem tractat un complex tema: el currículum.

Es pot interpretar de tres maneres diferents: allò que s'aprèn, les finalitats/objectius de l'educació i allò que s'ensenya implícitament (currículum ocult).
És què no ensenyem als nens aspectes que no sabem que els estam ensenyant? És a dir, nosaltres els hi transmetem coneixements implícits, com per exemple, si tu li dius a un boix: la teva samarreta està molt bruta, li hauries de dir a la mamà que te la netegès, a banda de dirli que te la netegis, li estàs fent saber que aquella persona que té l'obligació de netejar-li només és la mamà i no el papà.
Aquest tipus de currículum és molt important per a mi, per tant has de mesurar totes les teves paraules, ja que els nens ho capten tot.

Quant a les fonts, destacarem quatre: la sociològica, l'epistemològica, la pedagògiga i la psicològica.
La primera de totes té a vore amb que no ensenyaràs el mateix a una escola del segle XIX que a una escola del XXI, ja que, per exemple, per a la societat del XIX era més important el treball al camp i per a la societat del XXI és més important una formació prèvia a l'ocupació.
L'epistemològica (ἐπιστήμη = ciència, en grec) es refereix a les exigències que cada matèria imposa al currículum.
La tercera i la quarta tenen certa relació, ja que la font pedagògica tracta del mètode, com ensenyam, i la psicològica, de la manera com aprenen els boixos.

Passem ara a les característiques pròpies del currículum: és únic, obert, flexible i descentralitzat.
Què signifiquen totes aquestes?
És únic per a cada cicle, per a tots, ja que tots som iguals. És obert, ja que tu ,com a professional, pots adaptar-lo o ampliarlo segons la situació.
És ara el moment perfecte per resaltar que els mestres estan reividicant els seus drets com a professionals. La LOMCE (2013) al tancar el currículum, està, des del meu punt de vista, infravalorant la professionalitat del mestre, al no deixar-li adaptar el currículum.
L'obertura d'aquest implica la flexibilitat i a l'hora, la descentralitzat, ja que cada nivell realitza la seva aportació.

Continuarem amb els quatre nivells de concreció.
Tornant enrere, com que el currículum és obert, significa que l'hem d'anar concretant/tancant:
- En el primer nivell de concreció trobem tot el que s'ha d'ensenyar, les orientacions sobre com i quan fer-ho (Zabala, pàg 108). Aquest nivell ve determinat pel MEC (Ministeri d'Educació i Cultura) i les comunitats autònomes, que determinen uns mínims.
- En el segon nivell de concreció se situen els diferents projectes curriculars del centre, que estableixen els objectius generals i específics, els continguts rellevants i la metodologia a emprar.
Abans del tercer nivell caldria esmentar els cicles, manera que utilitzen els centres per a organitzar l'escolaritat.
- Per últim trobariem el tercer nivell, referit a les aules, ja que és aquest on es concreten els objectius, continguts i accions educatives que tenen relació amb els alumnes d'un aula (Zabala, pàg. 109).

Quins són els elements que l'integren?
Els objectius a aconseguir, les competències bàsiques (acunyades per la LOE), els continguts, els mètodes pedagògics i els criteris d'avaluació.
Aquestos continguts varien segons la llei vigent. La LOGSE (1990) determinava establia tres tipus de continguts: els concepte procedimentals (allò que l'alumne ha de saber fer per a aconseguir uns coneixements), els continguts conceptuals (conceptes que s'han de saber amb tots els coneixements que han adquirit), i els continguts actitudinals (actitud que l'alumne mostrarà sobre l'aprenentatge).
Ara bé, la LOE (2006) parlarà de competències bàsiques.

No està de més, apuntar allò que està fent la LOMCE quant al currículum.
L'està tancant, com ja he dit abans, i l'està centralitzat, per la qual cosa no permet les aportacions dels professionals, un gran error, des del meu punt de vista.
Una altra aportació quant al currículum, des de la meva experiència com a alumna al col·legi i a l'institut, és que he vist i comprobat que els professors sempre anaven estressats ja que no els hi donava temps a acabar el temari perque tant de bó li donaven prioritat a altres aspectes (no sempre).I en compte d'explicar ells el temari et feien cercar informació que no entenies bé.
És per a això que un dels aspectes que els hi falta als professors és el TEMPS.



No hay comentarios:

Publicar un comentario