sábado, 16 de noviembre de 2013

Competències bàsiques

Durant dimarts i dijous hem estat aprenent què són les competències.

Segons Zabala, competència és allò que necessita qualsevol persona per donar resposta als problemes als que s'enfrontarà al llarg de la seva vida. Però aquesta definició la complementa amb una altra que és: capacitat o habilitat d'efectuar tarees o de fer front a situacions diverses de forma eficaç en un context determinat, i per això és necessari movilitzar actituts, habilitats i coneixements al mateix temps i de forma interrelacionada.
Per a mi, les dues paraules en vermell són realment importants, ja que has de tenir la capacitat de realitzar interrelacions entre els coneixements que emmagatzemes. D'aquesta manera, el teu aprenentatge haurà estat significatiu.
El terme competència va estar acunyat per la LOE. Però no hem d'oblidar que aquest terme surt del món laboral, perque aquest entenia que havia de formar professionals competents.

Tal com hem comentat a classe, ensenyar als alumnes mitjançant experiències de la vida quotidiana és importantíssim, ja que, d'aquesta manera, els nens s'ho prendran molt més de debó. I a l'hora de resoldre un problema a classe, ho podran fer imaginant-se com ho farien a la vida real.
Jo recordo que a classe, ens feien aprendre els continguts de manera inmediata, realitzant posteriorment un examen per comprovar si ho havíem après, però això Zabala no ho troba lògic, pensa que s'ha d'educar per tal que els alumnes utilitzin aquestos coneixements en situacions reals, d'aquesta manera seran competents.
Ara bé, hem de seguir uns criteris per tal d'ensenyar aquestes competències: criteris relacionats amb la significativitat (tenir en compte els coneixements previs de l'alumne i treballar a partir d'aquí), criteris relacionats amb la complexitat (saber desenvolupar-se en situacions complexes), criteris relacionats amb el seu caràcter procedimental (procès de domini d'habilitats prèvies d'interpretació/comprensió) i criteris relacionats amb estar constituïdes per components de tipologia distinta (no tot t'obliga a actuar de la mateixa forma).

Seguint amb les competències, allò al que li dóna més importància és a la pràctica, tot i que la teoria és molt important per tal de portar a terme la primera.
Existeixen diversos tipus de competències, a infantil encara no es treballa per competències, sinó que es treballen habilitats per desenvolupar les competències bàsiques que es duran a terme a primària i a l'ESO, serà en batxillerat que començarem a parlar de competències específiques i en la universitat, de competències professionals.
Una de les competències que requereixen més continguts són les específiques, que pretenen que els alumnes entenguin les idees principals d'una exposició oral i seleccionin l'informació més important, participin en debats, siguin autònoms, facin resums, etc.

A mi, personalment, un dels aspectes, que tracten les competències, que més m'agrada, és la diversitat.
La diversitat no només s'encarrega d'atendre a nens de diferents nacionalitats, sinó que, atèn també a nens amb dificultats, ja siguin de comprensió, d'escritura, de lectura, de parla, etc.
Penso que tots els nens tenen les mateixes possibilitats, els mateixos drets en l'escola, per a això no hi ha que discriminar a ningú.
Jo me'n recordo que en la meva classe del col·legi hi havia alguns nens nouvinguts que no entenien el català, els hi costava molt, i una professora venia i se'ls emportava a una altra classe a aprendre català.
Això a mi em pareix bé tot i que separar-los de la resta d'alumnes no em pareix igual de bé, perque d'aquesta manera estàs demostrant que no són iguals que els que romanen a la classe, els hi estàs fent diferents encara que són completament iguals.

En aquest darrer paràgraf de la diversitat, hem pogut comprovar que treballar per competències és realment difícil i complicat, ja que implica canvis, implica treballar conceptes i fets, procediments (investigacions) i actituts.
Per això, com vaig dir a l'entrada del currículum, treballar per competències implica disposar d'un temps i un espai indicat per allò que volem treballar. Per treballar el procediment serà millor disposar d'un gran espai on els nens es puguin juntar per grups, cosa que a la meva classe de primària feiem poques vegades.

Per finalitzar, crec que el treball per competències està molt ben organitzat, encara que li falta una mica més de canvi.

No hay comentarios:

Publicar un comentario