viernes, 4 de octubre de 2013

Finalitats de l'educació

Primer de tot, cal destacar diverses de les finalitats de l'educació que hem establert a classe, com són: socialitzar, acompanyar, guiar, assessorar, cultivar coneixements, acollir, aconsellar, ensenyar, aprendre, educar i una que és molt important per a mi: preparar per a la vida.

Fent referència a la pàgina 73 del llibre 11 ideas clave. Como aprender y enseñar competencias de Zabala, crec que la gran finalitat de l'educació, juntament a la que ja he dit abans, és la que va establir la Convenció sobre els Drets del Nen, "asumir una vida responsable en una sociedad libre", tot i que penso que la societat en la que convivim ara no és molt lliure.

Per continuar, mencionaré els quatre pilars bàsics de l'educació segons Delors (La educación encierra un tesoro): aprendre a conèixer, aprendre a fer, aprendre a conviure i aprendre a ser.
Tots ell són importants, ja que sense un d'ells l'educació no tendria sentit. En cas que faltés el primer, tu no podries arribar a desenvolupar la capacitat de comparar la teva societat (per exemple) amb una altra, ja que no has conegut cap altra per tal de fer-ho, per tant no podries valorar aspectes positius i negatius de la teva societat.
Si trobem a faltar el següent pilar (que sota el meu punt de vista està relacionat amb el tercer), no seriem capaços de poder conviure, fet negatiu perque uns dels objectius de l'educació es formar-te per tal que tu puguis desenvoluparte en la societat de manera educada i puguis posicionar-te en el lloc de les persones, és a dir que puguis arribar a entendre els problemes d'aquestes i puguis ajudar-les.
L'últim pilar, essencial, es tracta d'aprendre a ser, aprendre a ser autònom.
Crec que aquest darrer pilar és molt important, al igual que tots els anteriors, ja que avui dia comptem amb un gran nombre de tecnologies que fan possible aquesta autonomia, utensilis que fa uns trenta anys no estaven a l'abast de molta gent.

Actualment les tecnologies tenen un gran pes sota l'educació, fet important perque hem d'anar evolucionant, i més en educació (que no es troba en el seu millor moment), però jo crec que s'abusa d'aquestes tecnologies o no es fa un ús adequat d'elles.
Molts de professors ens han ensenyat pàgines web al llarg de la nostra vida acadèmica que, o no contenien la informació necessària o simplement no contenia la que nosaltres preteniem.
Primer de tot, ens haurien d'assessorar sobre pàgines addients i després ens preocupariem de seleccionar aquella que de veritat és important.
No obstant, molts altres ens han mostrat diverses pàgines web que utilitzam molt sovint i que ens han servit de molta ajuda.

Crec que avui més hem de motivar a l'alumnat a fer molta feina i un gran motivador és la tecnologia, ara bé, penso que aquesta tecnologia té millors resultats en l'educació infantil i pimària que no en la secundària.
Però si ho pensem bé, arrivarà el moment en què la tecnologia guanyi tant de pes, que els professors ho anirant perdent, fins que arrivi el dia en què ja no seran necessaris (que esperem que això mai ocorri).

Tornant a Zabala (Idea clave 1, pàgines 20 i 21), trobem els conceptes de teoria i pràctica, dels quals cal destacar la teoria, que està més present que la pràctica.
Des de sempre, en la nostra vida d'estudiants, ens han ensenyat a subrayar les idees principals i a memoritzar-les, fet que crec una mica inútil, ja que, realment, no apreniem res, només apreniem unes definicions que no enteniem el que significava, no enteniem el sentit d'elles.
Per això, veig molt bé que a l'universitat es realitzin pràctiques, perque no s'aprèn millor que vivint l'experiència, tot i que mai s'ha d'oblidar la teoria.

Així, podriem arrivar a la conclusió que teoria i pràctica no són conceptes contraris, sinó complementaris, ja que sense una base teòrica, no es pot exercir la pràctica, perque no tindries uns certs coneixements específics per tal de desenvolupar-la.

Imatge de Daniel Baum 


No hay comentarios:

Publicar un comentario